Logistika II

Romantický příběh o tom, jak se dvojice motorka-motorkář setkala po měsíčním odloučení a co všechno tomu předcházelo, jak tomu chtěl zlý úředník zabránit a jak se statečný motorkář nedal odradit od svého ušlechtilého záměru vysvobodit motorku ze spárů zlých skladníků.

To by byl poetický začátek na úvod a přesunem se k faktům 🙂

Peníze

Už v průběhu čekání, ještě doma v Česku, jsem se dozvěděl od kanadského agenta Louise, že byl kontejner se Zuzkou vybrán pro kontrolu velkým rentgenem, přesněji “VACIM exam”. V podstatě se celý kontejner přejede obrovským rentgenem a zjistí se co je uvnitř. Zjišťoval jsem, jak často se “náhodou” vybere kontejner k této kontrole – pokud je importér pro úřad nováčkem, šance na kontrolu je vysoká. A pokud se k tomu importuje vozidlo, je šance 100%, že bude kontejner s takovou zásilkou vybrán. Vtipný je, že když je kontejner zkontrolován úřadem, nejen že je zásilka zpožděna, ale ještě si tu kontrolu musí zákazník sám zaplatit. Ale z výběru kontrol je tahle ještě v pořádku, pokud se úředníkům něco nezdá, podívají se do kontejneru a do zásilek ručně a to už může trvat podstatně déle. Takto VACIM exam trval zhruba týden. A za celou kontrolní srandu chtěli $73.

Co se týče peněz, jsou tu ještě poplatky na kanadské straně. Za různé posouvání, nakládání atd. z trajektu na přívěs chtěli $185. A když k tomu pak připočítám další nakládací procesy v koncovém skladišti, odkud jsem si Zuzku vyzvedl, tak Ti chtěli $40. V Praze to bylo nějakých 1750,- Kč.

V součtu to vychází na:

  • $550 doprava
  • $185 handling Canada
  • $73 customs exam
  • $40 handling final warehouse
  • 1750,- handling Prague

S kurzem 20,-Kč za $1CAD to je nějakých 18500,-Kč za dopravu komplet.

Logistika

Peníze by byly vyřešeny, teď ten úřední šiml. Louise mi poslala všechny papíry, které jsou potřeba pro celní deklaraci + seznam věcí s uvedenou hodnotou. S k tím člověk jen přijde na úřad k okýnku, dá to panu úředníkovi a vyslechne si, že všechno z toho seznamu je dovezené do Kanady dočasně a všechno z toho seznamu musí být i ve zpáteční bedně pryč z Kanady. Jaké jsou represe za nedodržení jsem se raději neptal. Asi nějaká pokuta a to je asi tak všechno.

Dali mi papír do skladiště, který jsem předal zlému skladníkovi, zaplatil výše zmíněných $40 a nechal si bednu se Zuzkou naložit do dodávky, kteoru jsem si dřív půjčil za bakšiš v půjčovně U-Haul.

Tramtadadá, hotovo dvacet, konec pohádky.

.

.

.

A co všechno ostatní?

  • Platné pojštění – nikdo nekontroloval, nezjišťoval, nic.
  • Karnet – ani zmínka, uvidíme při zpáteční cestě.
  • Platná technická či stav vozidla – opět nikdo nic.

Když si vzpomenu na Poubese, když jeli na Aljašku a kolik s tím měli problémů, nevím jestli je rozdíl v tom, že tu budu rok místo dvou měsíců, že jsem to dovezl do Toronta místo Vancouveru nebo že jsem dovezl starou věc kterou nepovažují za něco, co by brázdilo kanadské silnice. Policistů jsem už pár potkal a nikdo se za mnou nevydal s majakáma mě prošustrovat.

Tím je logistická stránka věci hotová a stačí jen vyrazit na cestu!