Logistika do Kanady

Co vůbec obnáší doprava motorky z domova až na místo určení? Jako všude jinde, důležité je mít známé, kteří už něco podobného provedli a zařizovali. Takže díky Pavlovi za zkušenosti s dopravcem a taky panu Dörflerovi z Pelmi s.r.o. že se mnou měl tolik trpělivosti na blbé otázky a úspěšně mi nalodil Zuzku na zaocénský parník.

Nejprve ve zkratce co všechno je potřeba z byrokratickýho hlediska:

  1. Samotná doprava z Česka do Kanady
  2. Pojištění motorky
  3. Další papíry (karnet, vývozní doložka atd.)

Doprava Česko – Kanada

Zjišťování koho zvolit, mi usnadnil kamarád Pavel, který už pár věcí z Kanady do Česka dotánul přes společnost Pelmi s.r.o., no a po zjištění, že naloďovací a vyloďovací terminál je v Torontu, bylo rozhodnuto. Našel jsem i nějaké jiné společnosti, které to dopraví do Kanady, ale většinou letecky za dost velký pálky. Jelikož má Pavel a další s Pelmi dobrou zkušenost, neměl jsem důvod jim neveřit a dopravu Zuzky do Kanady jsem tedy pověřil je.

Papírování pak ale bude i u ostatních společností podobné, takže nějaké informace snad budou užitečné i ostatním. Co je teda potřeba za papíry:

  • Rozměry hotové bedny a váha (zhruba)
  • Seznam věcí s uvedenou hodnotou, které jsou v bedně – pokud se jede na výlet na měsíc či dva, musí být vyjmenové všechny položky. Takže v případě náhradních dílů komplet všechno. Já to měl naštěstí v rámci stěhování (popíšu níže), protože tam jedu na rok, tudíž jsem miliony šroubků a drobných dílů nemusel vypisovat. Nepředpokládám ale, že by to někdo vehementně kontroloval, ale pro jistotu jsem tam napsal obecně všechno.
    A v případě motorky dobré napsat alespoň VIN.
  • Číslo pasu, oskenovaná občanka, trvalá adresa.
  • V případě stěhování i dočasná adresa v Kanadě a kanadské telefonní číslo.
  • Plná moc pro společnost.

Přepravní bedna

Je v celku asi jedno, jak ta bedna vypadá, ale bohužel musí splňovat alespoň jednu podmínku – musí být tepelně ošetřená:

  • Pokud dřevo, tak s razítkem ISPM 15 (označení, že dřevo bylo ošetřeno od červotočů a dalších věcí v tom dřevě tak, aby již nepracovalo a aby se do místa určení nezanesly nějaké havěti).
  • Pokud železo, razítko naštěstí není potřeba.

Co nemůže být:

  • V motorce benzín v nádrži a olej v převodovce.
  • Jakákoliv natlakovaná lahev (sprej na řetěz, kartuše na vařič)

Co je zvláštní:

  • Oleje ve flaškách musí mít bezpečnostní list –  ne přímo v bedně, ale v seznamu pro rejdaře informace, jaké vlastnosti ty oleje mají. Asi aby se to v kontejneru nepřehřálo či co. Jelikož si táhnu převodovkový olej a trochu do benzínu, na poslední chvíli jsme hledali specifikace na stránkách Mogulu. Třeba pro TSF chtějí tohle – Safety Data Sheets – MOGUL TSF

Stěhování

Celá bedna je vyclená jako stěhování, jednak kvůli zjednodušenému seznamu věcí a hlavně kvůli opětovnému zaclení při dovozou zpět do ČR za rok – v tomto případě nebudu platit dovozní clo ani daň (snad).

Jak to ale je při kratším výletu nevím. Psal jsem si s pár lidma, kteří do Kanady cestovali s motorkama buď přímo (Poubes) nebo po cestě (H20 Maniacs) a všichni měli karnety. Pravděpodobně on zapříčiní, že nebudete za vlastní moto platit při návratu clo a daň. Ale nevím. Karnet jsem si osobně nevyřizoval, neboť to je papírování navíc a vyřizovat si jej jen pro jednu zemi za ty peníze mi to přišlo kontraproduktivní. Takže jej nemám a uvidím na místě jestli to bylo dobré rozhodnutí či nikoliv. Ale oficiální informace je taková, že Kanada karnet nevyžaduje. Jak to je s clem a daní při dovozu zpět do Česka, asi by to chtělo zkusit AMK ČR.

Časový plán

Celou dopravu je lepší začít intenzivněji řešit tak měsíc a půl dopředu, více v předstihu neměli rejdaři termíny zaoceánské kocábky. Takže informativně určitě dřív, ale pokud stejně jako já nevíte dopředu, co všechno v té bedně bude, moc si s dopravcem nepopovídáte. Hlavní věc ale byla daná (Zuzka), takže od toho se dalo alespoň odpíchnout ohledně velikosti a váhy bedny.

Cena

O které se nikdo nikdy nebaví 🙂 Ale v mém případě, kdy hotová bedna měla do 2 kubíků a půl tuny, byla doprava Praha-Toronto za 550 USD + poplatky v Praze a Torontu. Nevyplatí se to asi v žádném případě, ale myslím si že i tak cena dost dobrá.

Pojištění

Klasická zelená karta platí pouze po Evropě a jakmile se vyjede někam jinam, je to potřeba řešit osobně. Po pár hodinách hledání informací na netu a po konzultaci i s ambasádou jsem našel společnost MotorcycleExpress.com. Ukázalo se že přes ně to bral i trinidad z motorkářů, který jel Kanadu někdy v roce 2008, tudíž asi zavedená firma. Zkontaktoval jsem je a bylo potřeba:

  • Značka, typ, rok výroby a kubatura. Konkrétně motorcycleexpress má na to připravené kolonky, takže s ČZ jsem si moc neškrtnul, ale Gail mi s tím pomohl a ručně to pak přepsal.
  • Od kdy má pojištění platit a jak dlouho. Mají to od měsíce po půl roku a asi by to šlo i na dýl.
  • Kanada a/nebo USA?
  • Balíčky připojištění – tady jsem to moc nestudoval, protože kvůli stáří Zuzky (dle podmínek více než 15 let) se na mě vztahuje pouze základní pojištění a zbytek smolik. Avšak pro legální ježdění po Kanadě a USA to stačí.

Tohle všechno se vyplní na začátku a poté vám to vyhodí cenu za pojištění. V mém případě to vyšlo pro Zuzku na 160 USD na tři měsíce. Borci si to zpracují a dodají dokument, který je nutné podepsat a oskenovaný odeslat zpět. A k tomu přidat scan “Proof of Ownership“, česky asi doklad o vlastnictví. Stačil jim oskenovaný malý techničák.

Tohle všechno pak vzali a začali řešit. Výsledné pojištění (kartičku kterou si vytisknu) došlo zhruba měsíc po zaplacení a dodání veškerých dokladů. Tím by měla být z krku položka jménem pojištění.

Ostatní papíry

Karnet jsem zmínil o pár řádků výš – Kanada jej uznává, ale nevyžaduje a kluci co jej měli, spíš celníky karnetama překvapili než aby jim nějak výrazně pomohly.

Ostatní papíry – jiné nejsou. Hledal jsem, ale nenašel. Pro legální provozování dočasně dovezené motorky z Česka (nebo odjinud) stačí mít u sebe doklad o zaplaceném pojištění. Víc není třeba. Tudíž já si jen vytisknu to co mi poslal MotorcycleExpress a budu snad v pohodě.

Dočasný dovoz

Zvyráznil jsem dočasný dovoz – motorka takto dovezená může jezdit v Kanadě po dobu stejně dlouhou jakou má povolenou majitel motorky. Pokud máte povolení na 3 měsíce, může motorka zůstat v Kanadě 3 měsíce. Pokud mám víza na rok, může Zuzka zůstat v Kanadě rok. Poté se musí odvézt pryč z Kanady nebo zničit. Jiná možnost kanadský zákon nemá.

Otázka v tomhle případě je s pojištěním – může zůstat v Kanadě i nepojištěná motorka? Mám jej totiž pouze na tři měsíce, pak začne být hnusně (čti padat sníh) a na motorky to nebude zrovna přívětivé počasí. Osobně nevím, Gail z MotorcycleExpress také neví, takže snad to nebude nikdo řešit – ostatně jediný kdo by to mohl řešit, jsou celníci v Torontu, odkud si motorku vyzvednu. Prozatím tápu a doufám, že to bude ok.

Vývozní doložka

Asi nejvtipnější položka a jen tak pro pobavení. Hned na začátek řeknu že ji nemám a ani neplánuju někdy v budoucnu si ji obstarat. Ale aby to bylo komplet – existuje nějaký zákon a řešili to na veteranforum.cz, kdy cokoliv staršího 50-ti let se bere jako kulturní dědictví a na vývoz z republiky je nutné mít papír, byť jen třeba za hranice pro rohlíky. Papír, který opravňuje vycestování s daným kusem čehokoliv. To že mám Zuzku normálně na papírech jako “obyčejné” vozidlo asi nikoho nezajímá, ale svými cestami do zahraničí jsem už prý několikrát porušil zákon a měl bych platit pokutu 🙂 Takže jen taková odbočka, protože o tom stejně nikdo neví a nikdo to ani neřeší, ale jde vidět co tam ti naši kucí opáení vymýšlí za blbosti…

Zbytek

Tohle všechno bylo potřeba vyřídit před a během odeslání motorky do Kanady. Je-li to všechno a ve správném formátu zjistím až na místě koncem června…